تکنیک هایی که می تواند به LLI ها در مطالعه کمک کند(البته برخی از این موارد می تواند برای غیر LLI ها نیز بسیار کارامد باشد اما برای LLI ها جنبه حیاتی دارد.):
نوشتن در حین مطالعه : به عنوان مثال بنده همیشه یادداشت برداری و یا خلاصه بردای میکنم تا بتوانم ضمن مطالعه هدفمند تر تمرکز ذهنم را روی  مطالعه حفظ کنم و از توجه به  محرک های زائد خودداری کنم. خط کشیدن زیر نکات مهم و استفاده از ماژیک ها هایلابت به روش صحیح کم بسیاری در مطالعه متمرکز و هدفمند می کند. یادداشت برداری برروی فلش کارت ها نیز می تواند هم در حین مطالعه بسیار کارامد باشد و هم بعد از آن در محیط های عمومی با فراهم کردن بستر مطالعه سریع کمک بسیاری در کنترل محرک های منفی محیطی و حفظ تمرکز داشته باشد. در صورت امکان داشتن یک تخته سفید در محل مطالعه و استفاده از آن به شکل بازه ای می تواند در ایجاد تنوع در مطالعه و کاهش خستگی بسیار مفید باشد.
بلند خواندن : تکنیکی است که برخی LLI ها از آن بهره می برند اما بنده به شخصه از آن کمتر استفاده می کنم.
خواندن با لهجه یا صداهای مختلف : این ترفند باعث می شود که ضمن داشتن بار عاطفی حاصل از طنز تغییر صدا یا لهجه تمرکز ذهن روی  مطالعه حفظ شود  و از توجه به  محرک های زائد خودداری شود. اگرچه خود تغییر صدا یا لهجه تمرکز می خواهد و مقداری از انرژی ما را می گیرد اما این مقوله دفع افسد با فاسد است.
گوش دادن به موسیقی آرامش بخش: عموما گوش دادن به موسیقی های ارامش بخش (مانند موسیقی های مثبت بی کلام)  کمک بسیاری به تمرکز می کند. بنده که در بسیاری از موارد از این روش استفاده می کنم و بسیار جواب گرفته ام.
تکنیک Mind Maping  یا نقشه ذهنی:  تکنیکی بسیار کارامد برای ساختار دهی به مطالب و جلوگیری از محرک های منفی مطالعه(نظیر بی نظمی مطالب مطالعه شده و انباشته شده در حافظه، زیادی مطالب، عدم خلق ارتباط میان مطالب و غیره)است که بسیار کارامد است. استفاده از نقشه ذهنی بسته به قدرت و مهارت شما ممکن است   برای همه درس ‌ها امکان‌ پذیر نباشد؛ این به عهده شماست که با رعایت اصول آموزش داده شده و با بهره‌گیری از خلاقیت خودتان از فنون مختلف یادداشت‌ برداری استفاده نمائید
شاید تصاویر اینفورگرافی که چندسالی است طراحی می شوند را دیده باشید به نظر بنده ریشه اینفوگرافی ها همین نقشه ذهنی است البته با ماهیتی کاربردی متفاوت. برای مطالعه تکنبک نقشه ذهنی به این پست مراجعه کنید.
خلق ارتباط عاطفی با موضوع مورد مطالعه : برقرار کردن رابطه عاطفی با موضوع مورد مطالعه می تواند برای LLI ها که عموما دارای درجه بالای احاساسی هستند بسیار کارامد باشد.یکی از روش های ایجاد ارتباط عاطفی با مبحث مورد مطالعه این است که تصور کنید می خواهید این مطالب را برای گروهی ارائه و تدریس کنید پس با این هدف مطالعه کنید و حتی چندین بار آن مبحث را  مانند یک معلم یا استاد ارائه کنید.  یکی دیگر از راههای برقرار کردن این راتباط هدفمند کردن مطالعه با پرسشگری است. طراحی سوالات هدفمند و مرور آنها در حین مطالعه می تواند کمک بسیاری در چارچوب بندی مطالعاتی شما و افزایش بهره وری و تمرکز ایجاد نماید؛ به این نحو که در ابتدای مطالعه با مرور موضوعات و عنواین مبحث باید سوالاتی را برای خود خلق کنید مانند اینکه
      • هدف از این مبحث چیست؟
      • این موضوع به دنبال حل چه مسئله ای است؟
      • مزایا یا معایب این روش چیست؟
      • جایگاه این موضوع کجاست وغیره

 

استراحت بازه ای : باید در بازه های کوتاه مدت (به شکل برنامه ریزی شده )به خود استراحت بدهید تا موجب افزایش تمرکز شما شود.در انسان های نرمال تمرکز مطلق بیشتر از 5 دقیقه طول نمی کشد. پس شما می توانید با یک تنفس عمیق در هر پنج دقیقه و اندکی استراحت تمرکزتان را به شکل خودآگاه تازه کنید.
راه رفتن معقول در حین مطالعه : بنابه گفته برخی کارشناسان راه رفتن موجب تقویت حافظه در یادگیری می شود.شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که علیرغم مطالعه و یادگیری مبحثی متوجه می شوید به ناگهان همه چیز را فراموش کرده اید؛ در این مواقع راه رفتن می تواند به شما کمک کند تا حافظه خود را احیا کنید. حتی ممکن است این قضیه سر جلسه امتحان اتفاق بیفتند؛ به شما توصیه می کنم مقداری همانطور که روی صندلی نشسته اید پاهای خود را جابجا کنید و  اندکی تکان دهید تا شاید بتوانید مطالب فراموش شده را زودتر و بهتر به خاطر بیاورید.  بنده معتقدم جهت تنوع هم که شده می توان از راه رفتن در بازه های مطالعه استفاده کرد و در حین قدم زدن اندکی مطالعه یا مرور کرد.
خواب کافی : به طور کلی خوابیدن به اندازه کمک بسیاری در تمرکز و حفظ آن در LLI ها می کند وکم خوابی نابود کننده شدید و هولناک تمرکز است؛ بنابراین حداقل 8 ساعت خواب برای شما توصیه می شود. بنابه گفته برخی کارشناسان خواب کافی موحب آزاد شدن برخی هورمون ها می شود که در تثبیت خلق و خو و تثبیت  مطالب در حافظه بسیار موثر است.
 تغذیه مناسب و کافی : مفید هم که از ضررویات مطالعه و حفظ تمرکز حین مطالعه است البته در LLI ها که معده آنها مغز دوم آنها به حساب می آید پر و یا سنگین شدن معده کاملا معکوس عمل می کند و مضررات آن بیشتر از مزایای آن است بنابراین به اندازه تغذیه کنید اما قبل از سیر شدن حتما دست از تغذیه بکشید و از وعده غذایی و برنامه غذایی مناسبی استفاده کنید.
برنامه ریزی برای پاداش :سعی کنید از تکنیک پاداش برای مطالعه خود استفاده کنید. لیستی از پاداش های مفید و متنوع برای خود داشته باشید و با ایجاد تناسب میان ساعات مطالعاتی یا مبحث مطالعاتی و  پاداشهای مورد نظر انگیزه خود را در مطالعه بالا ببرید و از خستگی مطالعاتی خود کم کنید. به طور کلی مطالعه علاوه بر مهارت و تلاش و پشتکار هنرمندی هم میخواهد ؛ پاداش دادن یک تکنیک هنرمندانه برای افزایش انگیزه و تمرکز است به شرطی که خود را مقید به برنامه کنید و واقعا اگر به عنوان مثال طبق برنامه پیش نرفتید به خود پاداش ندهید که این خود یک تنببه است و پاداش در کنار تنبیه  است که معنی بهتری پیدا می کند.

ضمیمه:(برخی شواهد از گفته های افراد درگیر با این اختلال )
X: Make it practical. Read aloud rather than write. The act of doing this stops mind drifting
Y: I like to read in different accents. Its fun.
Z: Writing helps me to focus. When I was studying I'd write down answers .
How do you study? Different mind succeed with different methods...This is unorthodox, but I used to skip classes and lessons constantly and when I was there, I'd usually sleep at the back! This would result in me writing a cheat (or multiple)sheet(s) for exams at the last minute...I NEVER USE ONE ONCE!! NOT ONCE. I could read it in my mind.Almost like it was laid out in front of me.More than not, I'd get "A"s and "B"s (%70-90)...MY SUGGESTION, DINT READ OR LISTEN...WRITE IT DOWN.full length or point form...maybe you need it in a form of symbols or acronyms...a poem , or song verse...GOOD LUCK
G: It's so funny I'm super intelligent when I have a emotional connection but dumb as a rock if I do not. I guess the empath LLI roller coaster. Been making break throughs but trouble on the cramed retention
F: Flash cards. Most learning is done when writing...the rest is a fun process of elimination game. It's nice to see the pile dwindle. You can play with others and you have your stacks to review for finals.